Tuesday, June 2, 2009

Sayang, Tinggal-Tinggalkan : Komputer Riba

Apa bendanya ya sayang, tinggal-tinggalkan.

Biasanya ia merujuk kepada Isterilah ya. Bagaimana pula dengan harta-harta kita yang lain seperti jam tangan, komputer riba, telefon bimbit dan lain-lain?

Adakah kita sayang benda itu kita tinggal-tinggalkan? Jawablah sendiri ya. Biasanya ada orang kata kalau tiada telefon bimbit gelap hidup saya dan itu dan ini.

Di sini saya akan bincangkan sedikit panduan membawa komputer riba semasa dalam perjalanan ke mana-mana tempat.

Harga komputer riba ini sangat mahal dan bukan semua yang mudah untuk mendapatkannya. Bila sudah dapat kenalah menjaganya dengan baik terutama ketika membawanya ke mana-mana.

Maklumlah, banyak mata yang liar yang menunggu masa untuk menciloknya daripada kita. Lagi kecil saiznya lagilah senang mereka buat kerja.

Jadi, disini ada beberapa panduan yang boleh dikongsi ketika membawa komputer riba dalam perjalanan atau pengembaraan. Antaranya adalah:-

  1. Pastikan komputer riba anda ditambat atau dikuncikan ke sesuatu benda yang lain seperti bag atau ke tali pinggang anda.
  2. Pastikan komputer riba tersebut sentiasa berada dekat dengan anda.
  3. Pastikan anda sudah membuat back up kepada data-data yang ada di dalamnya.
  4. Pastikan anda mengenakan proses enkripsi kepada data-data yang ada di dalamnya.
  5. Pastikan anda menyimpan maklumat terperinci berkenaan dengan komputer riba anda seperti nombor siri, model, spesifikasi dan lain-lain di tempat lain.
  6. Pastikan anda menggunakan kata laluan pada tahap yang kuat dan gunakan juga kata laluan pada program BIOS anda.
  7. Penggunaan sistem atau program penghapusan data secara dari jarak jauh. Walaubagaimanapun ia memerlukan sambungan ke Internet.
  8. Membuat salinan data-data penting yang anda perlukan nanti ke dalam tempat simpanan lain seperti ke dalam CD, cakera keras luaran atau Pen Drive.
  9. Tidak membawa komputer riba itu ke mana-mana dan menggunakannya secara masuk daripada jarak jauh menggunakan servis Internet.
Begitulah antaranya yang boleh dikongsi. Sekiranya komputer riba kita hilang, ia boleh diganti apabila kita ada wang dengan membeli komputer riba yang baru tetapi data yang hilang tersangatlah susahnya untuk mengembalikannya.

Kos kehilangan data adalah lebih tinggi berbanding kehilangan komputer riba. Bayangkan kita hilang telefon bimbit yang murah mungkin tiada masalah tetapi maklumat nombor-nombor telefon yang ada di dalamnya amatlah berharga buat kita terutama nombor-nombor telefon pelanggan kita dalam perniagaan.

Jadi, kalau betul-betul sayang tinggal-tinggalkan lah ia.

2 comments:

  1. wei balik bera singgah umah koi...nak minta aok godek2 notebook koi...banyak sgt dah virusnyer

    ReplyDelete
  2. Insya'allah chu yatt.

    Ko dah buat online scanning?

    Email no.tel ko kat aku,
    Email aku firkhan77@yahoo.com.

    Adios.Selamat.

    ReplyDelete

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.