Tuesday, September 29, 2009

Berpada-pada dengan aplikasi yang ada pada Facebook

Dengan nama Allah Yang Maha Perkasa lagi Bijaksana....

Dulu-dulunya, terdapat penularan virus atau malware melalui dengan membuka satu laman web durjana. Tiba-tiba, satu tetingkap akan keluar di komputer kita yang mengatakan komputer kita sudah terkena jangkitan virus dan ia meminta kita membeli pengimbas anti virus tertentu.

Ini dinamakan scareware, yang mana satu kaedah untuk memasukkan malware menerusinya tanpa kita sedari dengan teknik kejuruteraan sosial.

Namun kini dengan adanya laman web sosial yang berjuta-juta mendapat kunjungan seperti Facebook. Ia menjelma dalam bentuk lain iaitu dalam bentuk aplikasi-aplikasi untuk laman web sosial seperti aplikasi FanCheck yang terdapat di laman Facebook.

FanCheck adalah satu aplikasi di laman web sosial yang akan membuat janaan ranking kawan-kawan kita di Facebook yang berinteraksi dengan profil dan laman web Facebook kita .

Ia akan menyusun kawan-kawan kita di Facebook mengikuti bilangan tertinggi yang berinteraksi dengan profil kita.

Rupanya ia adalah satu cara penyusupan Malware terhadap komputer dan dunia siber menerusi laman web sosial ini.

Ini kerana nama asal aplikasi FanCheck adalah StalkerChecker sama seperti MySpace Stalker Tracker yang mengganas seketika dahulu.

Namun, aplikasi FanCheck ini tidak akan spam kawan-kawan anda dan tidak membuat sesuatu yang durjana.

Inilah masalahnya untuk mengenal pasti malware pada masa kini kerana ia bersifat pasif tidak seperti pengiklanan scareware yang dahulu.

Jadi, berhati-hatilah dalam memuatturunkan dan menggunakan aplikasi-aplikasi yang ada di laman web sosial seperti di Facebook.


Shared via AddThis
Bookmark and Share

2 comments:

  1. koi selalu gek ade di facebook te..

    elok la aok bgtau ni,pas ni koi kena beringat lah

    ReplyDelete
  2. Itulah pasal...

    Kekadang mabuk betul koi nengok bebudak ni main aplikasi kat facebook tu..

    tak kesah lah tp kena berhati2lah...

    Yang bahayanya ada yang main teka2 ..yang boleh membahayakan aqidah spt bila nak kahwin...nanti dapat anak brp orang?..nanti kahwin ngan sapa? mcm2 lah benda yang berpedaah...amattt

    ReplyDelete

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.