Tuesday, June 8, 2010

Gajah di Depan Mata Tidak Nampak : Data Execution Preventation

Apabila kata bidalan cerdik pandai melayu, tidak nampak gajah di depan mata tetapi nampak kuman di sebarang laut memang sebenarnya berdesip telinga kita.

Maksudnya, perkara-perkara yang berlaku di sekitar kita, kita tidak perasan tetapi perkara-perkara yang berlaku kepada orang lain biasanya mudah untuk kita perasan dan ambil tahu.

Begitulah juga dalam dunia IT ini, kita selalu sibuk denga apakah anti virus yang terbaik yang patut digunakan tetapi terlupa fungsi-fungsi keselamatan yang lain yang wujud secara percuma bersama-sama dengan komputer kita.

Antaranya adalah Data Execution Prenvention atau DEP yang diperkenalkan dalam Windows XP Service Pack 2. Ia berfungsi untuk mengelakkan berlakunya pencerobohan keselamatan kepada pelayar web atau Browser terutama untuk Internet Explorer.

Biasanya virus, malware atau anasir-anasir pencerobohan siber ini akan menghantar satu fail dajal kepada sasarannya. Apabila sasarannya membuka atau execute fail tersebut, berlakulah pelbagai perkara pelik kepada komputer sasaran untuk memudahkan berlaku pencerobohan keselamatan ke atasnya.

Selain daripada untuk pelayar web, ia juga boleh membantu pencegahan berlakunya pencerobohan melalui fail-fail yang dimuat turun ke dalam komputer atau yang seumpamanya.

Kekuatannya akan bertambah sekiranya digunakan bersama-sama dengan satu lagi teknik keselamatan siber yang dikenali sebagai ASLR atau Address Space Layout Randomization.

Di bawah ini disertakan kaedah untuk menggunakannya dalam Windows XP:-

  1. Klik kanan ikon My Computer
  2. Pilih Properties
  3. Plilih tab Advanced.
  4. Pada menu Performance, pilih Settings
  5. Pilih tab Data Execution Prevention
  6. Pilih pilihan Turn on DEP for all programs and services except those I select
  7. Klik Apply dan klik OK untuk perubahan dan keluar.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.