Wednesday, April 1, 2009

April Fool : Ini Betul-Betul Sadiq Sigaraga yang Punya

Setiap kali menyambut kedatangan bulan April setiap tahun, terdapat pelbagai perkara kebodohan berlaku di sana sini di dunia ini.

Apakah malangnya bulan April ini sehingga disambut dengan pelbagai perkara kebodohan oleh manusia. Sekiranya bulan April ini seperti kita, agaknya kita tidak akan berjumpa dengannya lagi.

Budaya April Fool ini tidak sesuai untuk negara kita kerana ia bertentangan dengan salah satu Rukun Negara kita iaitu Kesopanan dan Kesusilaan. Apa lagi untuk melahirkan modal insan untuk kemajuan negara di tahun 2020.

Untuk yang beragama Islam, lagilah tidak sesuai menyambutnya dengan melakukan pelbagai perkara kebodohan kepada sesama manusia.

Perkara ini ada disiniskan oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dalam ceritanya, Tiga Abdul. Ia menceritakan berkenaan satu kontrak yang ditandatangani di mana tidak sesiapa pun boleh marah di antara mertua, Tuan Sadiq Sigaraga dengan anak menantu. Sekiranya berlaku, si menantu tadi akan dijual.

Maka, pelbagailah perkara-perkara bodoh yang dibuat oleh si mertua untuk membuatkan si menantu tersebut marah. Inilah yang terdapat dalam budaya April Fool yang sangat tidak sesuai untuk budaya Malaysia dan Islam.

Di ruang siber juga tidak ketinggalan dengan dijangkakan akan dilepaskan sejenis Malware atau worm yang dikenali sebagai Conficker pada 1 April ini sempena sambutan April Fool.

Kesannya sangat bahaya sekiranya ia mengjangkiti komputer. Jadi persiapan perlu dibuat dengan menguatkan daya tahan komputer kita dengan pelbagai konfigurasi keselamatan dan perisian anti virus.

Conficker ini telah ditulis programnya untuk aktif pada setiap 1 April. Jadi, mungkin juga kita tidak perlu buka komputer sehinggalah pada tarikh 2 April, menukar tarikh pada komputer atau tidak membuat sambungan kepada Internet pada tarikh tersebut.

Antara kesannya adalah ia akan membuatkan komputer-komputer yang dijangkiti menjadi agennya dengan menyebar spam ke merata-rata pengguna komputer dan ia mula menyalin apa sahaja maklumat yang kita taip pada komputer yang dijangkiti itu seperti kata laluan, nombor akaun dan sebagainya. Maklumat-maklumat tadi akan dihantar kepada tuan yang membuat Conflicker ini.

Jadi, budaya April Fool ini sangat tidak baik dan bertentangan dengan Rukun Negara. Seelok-eloknya semua pihak termasuk pihak berkuasa, media tv, media akhbar, pimpinan dan masyarakat menolaknya secara total.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.