Saturday, March 28, 2009

Lelaki Hampir Murtad Bersyukur : Zakat Oh Zakat

Berita ini diambil daripada akhbar Kosmo, Sabtu 28 Mac 2009 muka surat 13.

Ia berkenaan dengan seorang lelaki muslim yang bersyukur kerana tidak berjaya menjadi murtad atau keluar daripada Islam.

Ia berlaku di Jaya Gading, Kuantan, Pahang.

Tidak dinyatakan sebabnya tetapi lelaki yang bekerja sebagai pencari besi buruk ini ada menyatakan,

"Bukan senang untuk menyara sembilan orang anak. Walau apa pun terjadi selepas ini,saya akan utamakan anak-anak"

Kebanyakkan kes murtad yang berlaku di kalangan muslimin dan muslimat di dalam dan luar negara adalah disebabkan kemiskinan. Sebab itulah diminta umat ini menjauhi daripada kemiskinan dan fakir kerana ia menghampiri kepada kekufuran. Semoga Allah melindungi kita, anak cucu dan keturunan kita daripada bala tersebut.

Dalam konteks negara Malaysia dengan setiap organisasi zakat dengan bangganya memaparkan kutipan zakat tahunan berjuta-juta Ringgit Malaysia, tidak sepatutnya berlaku perkara sebegini.

Sekiranya saya sebagai pegawai atau staf diinstitusi tersebut, saya akan merasakan malu yang amat sangat dan akan memikirkan mencari rezeki yang lain untuk suapan anak-anak kerana ini adalah hak orang lain.

Tidak dinafikan bahawa ramai golongan fakir dan miskin mendapat banyak manfaat daripada organisasi zakat terbabit tetapi itu masih tidak mengcukupi.

Pengalaman saya dalam membantu seorang pelajar yang miskin untuk mendapatkan zakat ini terlalu amat sukar sehinggakan perlu mengisi pelbagai borang dan surat, memerlukan mendapat pelbagai pengesahan dan perlu menghadiri sesi temuduga.Akhirnya, pelajar terbabit hanya membuat endah dan tak endah sahaja.

Harus diingat, si miskin dan fakir ini juga ada maruah diri.

Sekiranya kita lihat pemerintahan Saidina Umar, beliau sendiri yang mencari golongan fakir dan miskin ini untuk diagihkan harta zakat sehinggakan beliau merayau di tengah malam dan pergi ke setiap rumah untuk mencari penerima zakat.

Bukannya si miskin dan fakir perlu menyembah diri ke organisasi-organisasi terbabit untuk mendapatkan wang zakat ini.

Kempen yang dibuat agar orang ramai membayar zakat sehingga ke tahap pemotongan gaji amat hebat dibuat kerana untuk dapatkan wang zakat ini tetapi kempen untuk mencari golongan fakir dan miskin atau 7 asnaf ini hendaklah dibuat dengan lebih hebat lagi agar tiada yang ketinggalan.

Sekiranya saya diberi kuasa sehingga menjadi Perdana Menteri sekali pun, inilah perkara pertama yang akan saya buat iaitu memastikan organisasi zakat ini benar-benar mengagihkan wang zakat ini kepada yang memerlukan tanpa ada pelbagai prosedur atau karenah birokrasi yang perlu dilalui.

Ingatlah, golongan fakir dan miskin ini adalah harta kepada negara kerana dengan doanya dan adanya maka rahmat dan rahman Allah S.W.T tidak akan putus melanda negara kita. Sayangilah golongan ini dan janganlah di caci cerca dengan pelbagai seperti malas dan sebagainya kerana tidak semua orang mendapat peluang yang sama. Semoga saya sentiasa mengingati perkara tersebut.

Jadilah hamba yang bersyukur wahai diri saya sendiri.

Tahniah yang teramat sangat perlu diberikan kepada MUIP dan penduduk di sekitar Jaya Gading, Kuantan, Pahang kerana usaha mereka yang dapat menyelamatkan saudara kita daripada murtad. Mana perginya institusi zakat?

Teknologi maklumat juga boleh digunakan untuk memastikan agar pengagihan wang zakat ini benar-benar telus dan sampai kepada golongan yang memerlukan.

Bukan sahaja teknologi maklumat ini digunakan dengan hebat untuk dapatkan wang zakat daripada orang ramai sahaja.

Hanya Allah S.W.T sahaja yang lebih mengetahui dan semoga saya dan kita semua mendapat taufik dan hidayahnya.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.