Thursday, March 19, 2009

Ayat-ayat Jati Diri : Boikot PCK

Don't pray pray

Ini adalah satu ungkapan yang sangat popular digunakan dalam sebuah sitkom komedi yang popular di negara ini yang saya andaikan sebagai Perosak Cekalan Kendiri (PCK).

Walaupun ia hanya digunakan untuk sekadar main-main bagi perkatan play-play tetapi secara tidak langsung ia akan menanam semangat tidak solat kepada umat kita di Malaysia. Seperti menurut kata seorang pakar motivasi di negara kita, apabila satu perkatan itu diulang-ulang akan menjadi satu sebatian dalam diri seseorang. Begitu juga dengan kata-kata bijak pandai melayu dahulu yang mengatakan alah tegal jadi biasa.

Ia amat berbahaya terutama untuk tontonan kanak-kanak yang mudah terpengaruh dengan pelbagai aksi yang dipaparkan. Di manakah sensitiviti umat Islam dan pihak - pihak yang bertanggung jawab.

Isu ini termasuklah lambakan hiburan drama atau filem yang menyuntik isu-isu atau elemen-elemen hubungan sejenis. Kalau dahulu, ada satu sitkom komedi yang mamaparkan golongan lembut atau pondan , 2+1 digam persembahannya untuk mengelakkan budaya tidak sihat itu menular ke masyarakat kita tetapi kini seperti cendawan yang tumbuh selepasa hujan melata di skrin-skrin televisyen atau pawagam.

Sensitiviti ini bermula dengan jati diri kita sebagai masyarakat Malaysia dan umat Islam. Sebab itu dalam konteks negara kita ada lima Rukun Negara dan dalam Islam kita ada Rukun Islam dan Rukun Iman. Inilah jati diri kita dan ia akan berkembang dan melahirkan masyarakat yang bestari dan budiman sekiranya dihayati dan dipraktikkan secara menyeluruh di peringkat individu, masyarakat,NGO,agensi-agensi kerajaan, pihak berkuasa, parti politik dan negara.Malah kerajaan kita telah bersusah payah dan membelanjankan banyak wang untuk menjalankan program khidmat negara untuk kestabilan peribadi mulia remaja kita.

Sebagai individu kita wajib memboikot perkara-perkara tersebut dan di pihak berkuasa, NGO dan badan-badan tertentu buatlah sesuatu dalam lingkungan kuasa masing-masing.Janganlah kita menjadi seperti si kaduk dengan hanya bergelak ketawa dan terhibur dengan sajian-sajian hiburan yang berasaskan Perosak Cekalan Kendiri (PCK) kerana bukan kampung sahaja yang tergadai tetapi maruah, anak bangsa dan Islam yang kita akan gadaikan.

Inilah bahana teknologi. Ia ibarat pisau di dapur. Digunakan secara baik, manfaatlah ia dan sebaliknya.





Maaf di atas ketidakjelasan video ini. Begitulah juga hiburan-hiburan berbentuk PCK ini, ianya kabur untuk pengisian jiwa seseorang. Marilah kita boikot produk-produk sebegitu untuk maruah bangsa,negara dan Islam.
Janganlah kita jadi seperti seekor burung tiung.

Syabas kepada filem animasi Geng kerana memulakan satu dimensi hiburan yang positif dan bernilai murni untuk anak-anak kita, warisan negara ini.

1 comment:

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.