Thursday, March 26, 2009

Kalau Tiada Angin Masakan Pokok Bergoyang

Ini satu ungkapan pemikiran yang sangat hebat dalam kita menjalankan kerja-kerja seharian yang dihasilkan oleh cerdik pandai melayu.

Kini, ramai yang mempercayai cerita-cerita yang belum sahih kebenarannya berdasarkan kepada ayat ini.

Namun, janganlah dijadikan ia sebagai satu pegangan tetapi memadai sebagai satu strategi peperangan atau pertahanan untuk menghadapi apa sahaja kemungkinan yang akan berlaku.

Dalam penggunaan komputer juga, kita boleh mempraktikkannya kerana kalau tiada apa-apa mengjangkiti atau mengganggu komputer kita masakan komputer kita menjadi perlahan dan berfungsi dengan tidak baik.

Jadi, sekiranya ada perkara-perkara yang di bawah ini berlaku kepada komputer kita maka itulah angin perisian jahat (malware,adware,virus dll) telah menggoyangkan kestabilan perjalanan komputer kita.

1. Perjalanan komputer dirasakan prosesnya amat perlahan berbanding kebiasaannya. Ini kemungkinan ada malware yang sedang berjalan menggunakan kapasiti RAM atau virtual memory komputer kita.

2. Ketika melayari Internet menggunakan aplikasi pelayar, kerap kali terdapat iklan yang muncul secara tiba-tiba dalam tetingkap yang lain. Ini kemungkinan komputer kita ditanam satu perisian jahat yang dikenali sebagai adware.

3.Ketika melayari Internet juga, kerap kali anda dapati laman-laman web yang tidak anda kehendaki dipaparkan pada aplikasi pelayar anda atau carian yang anda buat menerusi laman web tidak berjaya. Ini kemungkinan komputer kita telah digodam.

Jadi, apa yang perlu dibuat. Di bawah ini ada beberapa langkah yang boleh kita ambil.

1. Perlu pasangkan perisian anti virus dan imbas komputer anda.

2. Imbas komputer anda dengan perisian anti virus atas talian yang disediakan secara percuma.

3. Pasang dan kemaskini Windows atau sistem pengoperasian anda dengan program-program sekuriti dan kemaskini. Ada yang terus sahaja format komputer dan ini juga satu cara yang boleh dibuat. Cuma, terlalu kerap memformat cakera keras membolehkan cakera keras kita cepat rosak.

Jadi, sekiranya terdapat perkara-perkara yang luar biasa berlaku kepada komputer anda, cepat-cepatlah bertindak dengan segera kerana ia bukannya sekadar khabar angin tetapi memang angin yang jahat melanda komputer anda.

Begitulah juga diri kita ini. Andai dirasakan berlaku sesuatu yang tidak kena pada diri sendiri. Cubalah koreksi diri dengan melihat kelemahan hubungan kita dengan Allah S.W.T, sesama manusia dan mahkluk-mahkluk Allah yang lain.Perbetulkan mana yang bermasalah dan mantapkan lagi mana yang dirasakan sudah baik.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.