Friday, March 13, 2009

Di Mana Bumi Dipijak di Situ Langit Dijunjung : Bahasaku Oh Bahasaku

Inilah kata-kata bijak pandai melayu bagi mendidik masyarakat melayu agar menghormati orang lain walaupun berbeza pendapat, adat, bangsa dan agama. Namun ia ada batas-batasnya selagi mana tidak memputarbelitkan atau ingkar kepada ajaran Islam.

Inilah indahnya budaya melayu yang bertunjangkan agama Islam. Ia bersifat global dan boleh diterima pakai oleh semua masyarakat di Malaysia yang berbilang kaum, agama, fahaman dan fikiran.

Maksud tersiratnya adalah kita perlu menghormati budaya orang setempat apabila berada di tempat orang. Bak kata pepatah, masuk kandang kambing mengembik, masuk kandang harimau mengaum.Itulah petua laksamana melayu dahulu kala yang gagah berani berupaya merantau ke mana sahaja sehingga ke negara China.

Apa yang sedihnya dalam satu iklan alam sekitar, seorang ahli penyampai telah berkata sebaliknya iaitu di mana langit dijunjung di situ bumi dipijak. Mungkin yang menyampaikannya itu bukan melayu dan beliau tidak faham makna tersirat kata-kata hikmat ini. Hanya sedap meniti dibibir dan didengari telinga sahaja.Apabila terbalikkan secara tersiratnya seolah-olah ia seperti bersifat kurang ajar kepada pihak tempatan atau orang setempat.

Malah, dalam akhbar-akhbar bertaraf perdana juga terdapat banyak kesilapan tatabahasa dalam penulisan berita dalam Bahasa Melayu.

Bahasa Melayu atau Bahasa Malaysia adalah bahasa rasmi negara Malaysia dan sewajarnya ia diletakkan pada tempat yang sepatutnya. Kini, bertebaranlah di muka bumi Malaysia pencak-pencak silat yang dimainkan oleh para pejuang dan cerdik pandai Bahasa Melayu atas isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris atau singkatannya PPSMI.

Namun demikian, para cerdik pandai Bahasa Melayu ini janganlah hanya melihat pada skop PPSMI semata-mata. Terdapat beberapa isu lagi seperti pengiklanan, media cetak, media tv, hiburan dan sebagainya. Kini, sudah ada iklan di televisyen yang menggunakan bahasa selain daripada Bahasa Melayu tetapi tulisan pada skrinnya juga tidak menggunakan Bahasa Melayu. Sebelum ini apa-apa iklan yang tidak berbahasa melayu perlu diletakkan tulisan pada skrin dengan Bahasa Melayu.

Sekiranya kita lihat di laman-laman web, masih ada syarikat-syarikat besar yang menggunakan hanya Bahasa Inggeris sahaja tanpa ada pilihan untuk web tersebut ke Bahasa Melayu. Sebagai contoh kita lihat di institusi perbankan, hanya beberapa bank sahaja yang menyediakan laman web dalam Bahasa Melayu seperti Bank Agro, Bank Simpanan Nasional dan Bank Rakyat sahaja. Mana perginya Bahasa Melayu , bahasa rasmi negara bagi semua rakyat Malaysia?

Begitu juga di peringkat pengajian tinggi dalam ilmu sains dan teknologi, modul-modul pengajaran perlu ditulis dalam Bahasa Inggeris kerana kebanyakkan proses pengajaran dan pembelajaran adalah dalam Bahasa Inggeris. Ini berkemungkinan berlakunya pengurangan penulisan ilmiah dalam Bahasa Melayu terutama dalam bidang sains dan teknologi.

Para sarjana kita pula berlumba-lumba dan bangga dapat menempatkan makalah-makalah mereka dalam jurnal-jurnal antarabangsa yang berimpak tinggi yang mana ianya berbahasa inggeris. Itu tidak salah tetapi para sarjana perlu juga memikirkan nasib anak bangsa dan masyarakat dengan penyebaran ilmu saintifik yang beliau perolehi ke tengah masyarakat dengan menggunakan Bahasa Melayu sebagai wadah penyampaiannya.

Berkenaan dengan isu PPSMI, pihak kementerian melihat dengan menggunakan bahasa inggeris, tahap pengetahuan sains dan matematik di kalangan pelajar kita akan bertambah. Sebaliknya pula kepada pejuang-pejuang bahasa, melihat Bahasa Melayu akan menjadi tidak relevan pada masa akan datang untuk perkembangan ilmu. Pada masa akan datang, Bahasa Melayu hanya digunakan sebagai bahasa percakapan harian seperti loghat kedah, kelantan dan sebagainya.

Namun, ia perlu dilihat dari segi perspektif keperluan pelajar-pelajar kita terhadap pelajaran sains dan matematik. Ini kerana menurut Yang Berbahagia Profesor Diraja Ungku Aziz, kedua-dua bahasa penting untuk dikuasai oleh para pelajar tetapi pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik tidak semestinya menggunakan bahasa inggeris.

Sekiranya di awal umur 3 tahun, pelajar-pelajar kita sudah boleh bertutur dalam bahasa inggeris di rumah, sewajarnya ia digunakan tetapi sekiranya tidak, ia perlu dibuat kajian yang mendalam sebelum bahasa inggeris digunakan dalam subjek sains dan matematik agar nasib anak bangsa kita tidak terkorban secara menyeluruh.

Tidak dinafikan Bahasa Inggeris merupakan satu bahasa yang sangat penting di peringkat antarabangsa dalam pelbagai sektor terutama sekali sebagai bahasa ilmu yang tersohor buat masa kini. Kesemua lapisan masyarakat perlu dilibatkan dalam merencana strategi yang bestari dalam menangani konflik bahasa ini agar yang dikendong tidak terciciran.


Namun, peranan Bahasa Melayu perlu diberi peluang dan ruang untuk sama-sama dimartabatkan sebagai bahasa ilmu dan perpaduan bagi Negara Malaysia yang tercinta ini.Insafilah nasib tulisan jawi kini seperti hidup segan, mati tidak mahu.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.