Friday, May 7, 2010

Tiga Alasan untuk Vendor IT anda Tidak Inovatif

Ini adalah masalah biasa semua orang mahu satu servis atau kemudahan itu adalah yang terbaik dengan kadar kos yang rendah.

Begitulah juga dalam masalah projek-projek IT. Kadang kala pihak Vendor IT ini tidak tahu apa yang sebenarnya kehendak organisasi terhadap sesuatu Projek IT.

Jadi, perkara ini perlu jelas dan dalam bentuk formal atau hitam putih.

Terdapat tiga perkara yang terjadi kepada sesebuah organisasi yang bermasalah seperti ini iaitu:-

1. Tidak diketahui Apa yang Sebenarnya dimahui

Ini masalah yang besar. Sama ada orang yang menguruskan itu tidak tahu butir-butir perkara berkenaan dengan projek IT tersebut atau ada kepentingan sendiri.

Dalam perkara ini ilmu dan pengetahuan sangat penting untuk menentukan apakah inovasi IT yang diperlukan di dalam sesuatu projek.

Pembentangan sesuatu projek IT perlulah dibuat secara informatif dan interaktif agar ianya jelas pada organisasi dan vendor IT.

2. Pemilihan Syarikat Vendor IT yang Tidak Sesuai

Pihak organisai perlu mengkaji secara terperinci syarikat-syarikat IT yang akan menjayakan sesuatu inovasi projek IT yang akan dijalankan.

Berkemungkinan faktor kos menjadi keutamaan sesebuah organisasi tetapi sekiranya sebuah syarikat IT menawarkan harga yang rendah tetapi mutu perlaksanaannya rendah, kos akan bertambah dan bertambah ketika sesuatu projek It itu dilaksanakan.

3. Organisai Tidak Menetapkan Satu Tahap Piawai Inovatif yang Hendak Dicapai dalam Sesuatu Projek IT

Organisasi perlu menetapkan spefikasi secara terperinci secara formal dalam menetapkan apa inovatif-inovatif yang diperlukan dalam sesuatu projek IT yang hendak dijalankan.

Tetapkan satu sasaran dan piawaian agar syarikat vendor IT ini jelas dan telus dalam melaksanakan sesuatu projek IT itu.

Secara kesimpulannya sesuatu projek IT itu perlu diurus dengan baik, mampan, efektif kos dan cekap agar ianya memberi manfaat yang optimum kepada organisasi atau syarikat.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.