Friday, January 11, 2013

Sembang ICT 93: Ingin Tahu Kelajuan Internet dan Komputer. Utusan Malaysia. 7 Januari 2013.

Diskusi ICT 94

Bagaimanakah untuk kita tahu kelajuan rangkaian komputer atau internet?



Ayan, Tembeling.

Kelajuan bagi sesebuah rangkaian komputer bergantung kepada bagaimana ia digunakan dan apa yang digunakan untuk penggunaannya. Jadi, untuk mengetahui kelajuan rangkaian komputer dan kelajuan internet adalah perkara yang berasingan.
Bagi mengetahui kelajuan sesebuah rangkaian komputer boleh dilakukan ujian kelajuan dan lihat pada hasil pengujiannya. Ujian kelajuan akan mengukur prestasi rangkaian komputer bagi satu julat masa yang tertentu. Ujian kelajuan ini dibuat biasa dengan menghantar dan menerima satu data atau fail menerusi rangkaian. Seterusnya pengiraan akan dibuat berdasarkan kepada saiz atau jumlah data yang dihantar dan masa yang diambil untuk membuat penghantaran data tersebut.
Pengukuran yang biasa digunakan adalah kadar data atau data rate iaitu mengira bilangan bit yang dihantar dalam rangkaian pada masa satu saat. Ia juga boleh menggunakan pengukuran penangguhan rangkaian atau network delay yang biasa juga dikenali sebagai ping time.
Pengukuran kelajuan rangkaian dan internet ini boleh diukur dengan digunakan program-program komputer yang boleh dibeli atau dimuat turun secara percuma. Dalam Windows terdapat satu pogram komputer yang dikenali sebagai Ping. Ping boleh digunakan untuk mengukur kelajuan sesebuah rangkaian komputer dan internet. Kebanyakan program komputer pemantauan rangkaian atau network monitoring tool menyediakan fungsi untuk mengukur kelajuan sesebuah rangkaian komputer dan sambungan internet.







No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.