Friday, April 23, 2010

Taskirah Jumaat 1 : Antara Dua Darjat

Salam Jumaat semua,


Di sini dibicarakan berkenaan dengan soal anak perempuan yang sudah dewasa.

Hak dan kebebasan mereka ada dua acuan di sini iaitu mengikut undang-undang sivil atau undang-undang Islam.

Ini adalah untuk anak perempuan yang belum berkahwin kerana sudah jelas dalam perkahwinan, beliau perlu mentaati suami selagi tidak menduakan atau melanggar perintah Allah Taala.

Mengikut undang-undang sivil, apabila si anak itu sudah sampai pada umur tertentu, ia sudah bebas daripada ibu bapa dalam membuat keputusan dan sebagainya. Tak silap kalau di Malaysia berumur 18 tahun ke atas. Bagaimana hak ibu bapa dalam untuk mendidik anak-anak mereka agar berakhlak mulia?

Namun begitu dalam Islam, anak dara atau anak-anak perempuan selagi mana ia belum dalam ikatan perkahwinan, adalah menjadi hak kepada ibu dan bapa menjaganya termasuklah soal dalam akhlak untuk ketaatan kepada Allah walaupun si anak itu berjawatan menteri atau sudah lanjut umurnya menjangkai lebih 60 an.

Sekiranya berlaku apa-apa yang tidak baik atau tidak berakhlak, ibu bapa lah yang akan dipertanggung jawabkan nanti kerana mereka masih lagi dalam kawalan ibu bapa. Kawalan di sini tidak bermaksud mengongkong tetapi memastikan ia sentiasa dalam keadaan mentaati Allah Taala. Bahkan makan, minum, tempat tinggal dan sebagainya juga menjadi tanggung jawab ibu dan bapa.

Disebabkan oleh ada dua jenis fahaman yang berbeza ini, kadang kala ibu bapa Islam tidak boleh buat apa-apa terhadap anak-anak perempuan mereka yang engkar di sebabkan oleh batasan ini.

Ibu bapa Islam marilah kita sama-sama mendidik anak-anak kita agar berakhlak mulia dan mentaati Allah Taala.

Anak-anak Islam sekalian taatlah pada Ibu Bapa selama mana tidak melanggar perintah Allah Taala dan sekiranya ada masalah layanilah mereka dengan amat baik kerana di situ terletak kunci untuk ke syurga.

Para-para ilmuan, pakar perundangan dan penguatkuasa serta ahli-ahli parlimen perlu melihat kontradiksi perkara ini agar Islam itu dapat diamalkan dengan bijaksana menuruti kandungan-kandungannya yang amat bestari.

Semoga Allah Taala merahmati kita, keluarga kita , masyarakat kita dan seluruh umat Islam sama ada yang masih hidup atau mati.

2 comments:

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.