Wednesday, January 6, 2010

Berita Baik Untuk Penggemar FaceBook : Data Storan Bantuan Anda

Dalam persekitaran yang dipanggil maya, digital atau Internet ini boleh dikatakan setiap orang mempunyai banyak akaun webnya terutama akaun untuk gambar, blog, web, e-mel, laman web sosial dan pelbagai lagi.

Berkemungkinan besar terdapat banyak data-data atau informasi yang penting di setiap akaun laman-laman web tersebut.

Berkemungkinan juga ada di antara kita menjadikan ia tempat untuk simpanan bantuan atau back up. Jadi banyaklah fail-fail yang penting berada di situ. Inilah strategi bagi membantu kehilangan fail-fail sekiranya komputer kita berlaku masalah yang menyebabkan kemusnahan terhadap fail-fail tersebut.

Namun begitu, untuk dapatkan balik fail-fail bantuan storan tadi agak memakan masa juga jika terdapat banyak akaun web. Sebagai contoh , mungkin perlu untuk membuka satu persatu akaun web kita seperti di Google, Yahoo! , Facebook, Twitter, Hotmail dan lain-lain.

Jadi, ada satu aplikasi web yang boleh kita gunakan sebagai bantuan storan fail-fail kita yang di simpan di merata-rata akaun web kita di Internet iaitu Backupify.

Antara kelebihannya adalah dia berupaya membuat fail storan bantuan atau back up untuk keseluruhan akaun web kita seperti di Twitter ke dalam bentuk fail PDF.

Kelemahannya adalah ia perlu di bayar untuk masa akan datang dan buat masa ini ia percuma tanpa ada had saiz storan.

Kemudian, ia tidak berupaya untuk mengembalikan data storan bantuan itu secara automatik. Ia perlu dilakukan secara manual di mana semua data storan bantuan disimpan dalam format fail XML.

Dalam dunia pengkomputeran awanan ini atau cloud computing, data kita akan berada di mana-mana sahaja dan ini adalah alternatif untuk kita mengawal data-data tersebut.

It' s just about data liberation and control.

Selamat mencuba.

1 comment:

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.