Thursday, January 21, 2010

Tingkatkan Kelajuan Rangkaian Komputer Anda

Salam,

Kadangkala tanpa disedari terdapat lebih daripada satu atau kadangkala sampai 10 sambungan rangkaian atau network connection terdapat dalam komputer atau notebook.

Perkara ini merupakan satu gambaran buruk kepada komputer anda kerana CPU dan RAM anda terpaksa bekerja untuk memastikan kesemua hubungan rangkaian pada komputer anda berfungsi.

Jadi, keadaan ini perlu diurus tadbir dengan baik sempena satu lagi terma popolar di tahun 2010 ini iaitu Governan IT.

Bagaimana untuk menguruskannya ?

Anda boleh menggunakan pelbagai cara mengurusnya menerusi aplikasi atau servis yang disediakan oleh komputer atau sistem pengoperasian anda seperti Windows XP.

Pada Network Connection atau sambungan rangkaian, nyah aktifkan fungsi sambungan rangkaian yang tidak perlu. Berkemungkinan memadai hanya satu sahaja sambungan atau dua.

Dalam sambungan rangkaian tersebut anda boleh pergi ke fungsi konfigurasinya dan buang atau nyah aktifkan mana-mana fungsi yang tidak perlu. Namun ia perlu dibuat berhati-hati kerana sedikit kesilapan akan membuatkan sambungan rangkaian anda terputus.

Di dalam Windows XP anda boleh menyusun servis-servis yang ada dalam mengikut keutamaan penggunaan protokol atau penyedia perkhidmatan dengan menggunakan butang anak panah
disebelahnya.

Ini kerana ia dapat meningkatkan prestasi sambungan dan capaian dalam rangkaian komputer anda.

Semoga Allah Taala merahmati dan memberkati kita semua.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.