Thursday, January 28, 2010

Sepuluh Teknologi yang Dijangka Pupus Pada 2010

Hari ini apa yang kita lihat seperti mesin taip sudah tidak dipakai lagi dengan adanya komputer. Namun begitu ditempat-tempat tertentu seperti di mahkamah masih ada lagi keperluan alat tersebut.

Di sini di senaraikan beberapa teknologi yang dijangka akan pupus di negara-negara maju. Walaubagaimana pun ia mungkin masih digunakan di negara-negara lain sama ada semakin kurang atau tidak .

Perbezaan teknologi di antara negara-negara maju dengan negara-negara lain sangat ketara sebenarnya. Sepuluh teknologi itu adalah seperti:-

1. Pager

Alat ini sangat penting untuk sesuatu situasi kecemasan atau on call. Di mana ia merupakan satu komunikasi sehala untuk menghantar mesej berkenaan perkara penting kepada seseorang.

Dengan kemajuan teknologi telefon bimbit dapat mengambil alih peranan penting yang dimainkan oleh Pager dan PDAs.


2. Mesin Faks

Dengan teknologi pencetak yang mempunyai fungsi mesin Faks dan talian Internet, ia dijangka dapat menggantikan teknologi ini. Namun di Malaysia masih diperlukan penggunaannya cuma mungkin agak berkurangan dengan adanya teknologi Internet yang lebih cepat dan menjimatkan.

3. Pemetik Api pada kereta

Kebanyakkan port pemetik api di kereta banyak digunakan untuk port kuasa pelbagai alat seperti untuk mengecas bateri telefon, menghidupkan pemain MP3 dan lain-lain. Spesifikasinya yang bukan untuk port kuasa boleh membahayakan penggunaannya.

Jadi, lebih elok ia ditukarkan kepada port power yang lebih selamat dan stabil untuk penggunaan alat-alat yang lain.

4. Kad Perniagaan

Hari ini , kebiasaanya kad perniagaan dalam bentuk kertas yang bercetak. Di mana, ia akan menyebabkan satu tugasan untuk kita buat iaitu memasukkan semula data ke dalam sistem atau e-mel.

Jadinya, kita dah ada vcard mungkin ini sudah memadai atau kad yang berbentuk storan cakera di mana ia boleh dimainkan di komputer. Apa-apa pun ikutlah kesesuaian penggunaannya.

5. Sewaan Kaset Video Filem

Ketika dahulu banyak kedai-kedai yang dibuka untuk membolehkan kita menyewa kaset video filem yang kemudian diganti dengan sewaan CD atau DVD.

Dengan perkembangan teknologi kini di mana video dan audio boleh dimuat turun dan dimainkan pada bila-bila masa dengan kemudahan Internet atau pemain MP3, M4 dan kecanggihan telefon bimbit, kini kewujudan kedai-kedai sewaan filem ini sudah tidak kelihatan.

Mungkin pada masa akan datang boleh dicadangkan kita buat kedai sewaan video ini secara maya menerusi Internet.

6. Alat kawalan jauh untuk TV atau pemain CD/DVD/Blu-Ray

Alat kawalan jauh ini sudah biasa kita dapati disertakan bersama-sama dengan televisyen dan pemain CD/DVD/Blu_ray.

Bayangkanlah setiap peralatan tersebut ada satu alat kawalan. Itu tidak termasuk alat-alat lain seperti kipas angin, mesin basuh, peti ais dan sebagainya yang berkemungkinan ada alat kawalan jauh ini.

Kini sudah ada telefon bimbit yang boleh berperanan sebagai alat kawalan jauh untuk kesemua peralatan-peralatan elektrik tersebut. Malah sebelum itu pun sudah ada jam tangan elektronik yang mempunyai fungsi kawalan alat daripada jauh.

Kepupusan alat kawalan jauh ini atau pengurangan penggunaannya berkemungkinan berlaku pada tahun ini atau pada tahun-tahun yang akan datang.

7. Telefon Talian Tetap

Kini boleh dikatakan hampir semua rumah sudah tiada khidmat talian telefon tetap kerana masing-masing sudah ada telefon bimbit.

Namun begitu, keperluan capaian Internet yang lebih laju memerlukan lagi kita kepada adanya akaun telefon talian tetap ini.

Sekiranya capaian Internet yang lebih laju untuk capaian menerusi talian telefon bimbit nescaya ia akan menjadi satu lagi teknologi yang menjadi sejarah.

Untuk membolehkan ia bersaing lagi, mungkin boleh dicadangkan penggunaanya boleh dipindahkan ke telefon mudah alih yang lebih fleksibel penggunaannya.

8. CD Muzik atau Lagu

Perkembangan teknologi dalam mengurus maklumat termasuk sumber hiburan yang lebih canggih ke dalam bentuk digital menerusi talian Internet dan telefon bimbit menyebabkan kesuraman penjualan sesebuah CD Muzik atau lagu kecuali peminat fanatik yang memerlukannya untuk simpan kenangan.

Di Malaysia juga, ramai artis-artis yang banyak dapat hasil menerusi muat turun lagu mereka menerusi telefon bimbit berbanding penjualan CD Muzik.


9. Pengaturcaraan Sirius XM

Kecanggihan teknologi yang terarah kepada sistem dan peralatan tanpa wayar juga menyebabkan atau menukarkan kaedah pengaturcaraan lebih ke arah sesuatu yang tanpa wayar atau satelit.

Teknologi pengaturcaraan ini adalah satu lagi teknologi yang menuntu kepada perubahan bentuk capaian sistem maklumat kita yang lebih bersifat fleksibel.


10. Borang Pendaftaran Web yang kompleks ..

Setiap kali kita membuat pendaftaran di sesebuah laman web, kita dikehendaki memasukkan maklumat peribadi kita. Kalau ada sepuluh laman web, sepuluh kalilah kita akan masukkan data-data maklumat peribadi yang sama.

Jadi, pada masa akan datang, kita tidak perlu memasukkan berulang-kali maklumat peribadi yang sama kecuali login dan kata laluan.

Sepatutnya dengan kecanggihan dunia teknologi maklumat ia akan memudahkan kerja kita.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.