Wednesday, September 8, 2010

Fail DLL: Bom Jangka Komputer Anda

Ralat bagi fail DLL yang terdapat dalam Windows membolehkan penceroboh siber mencerobohi komputer anda sekiranya sistem keselamatan komputer tidak diselenggara dengan betul. Ia membolehkan penceroboh mengawal komputer yang dijangkiti secara dari jarak jauh. Ia dijangka akan mengjangkiti banyak aplikasi-aplikasi komputer.


APA ITU FAIL DLL?

DLL adalah singkatan nama bagi Dynamic Link Libararies. Fail ini berfungsi dalam sistem pengoperasian Windows untuk pengaksesan kod aplikasi-aplikasi komputer dan seterusnya membolehkan aplikasi-aplikasi tersebut beroperasi dalam Windows. Ia boleh digunakan oleh banyak aplikasi komputer pada satu masa secara serentak. Masalah ini bermula apabila setiap aplikasi komputer disusun atur agar akan membuka fail DLL secara automatik yang berada dalam direktorinya setiap kali aplikasi tersebut dibuka.


Terdapat pakar IT mengatakan dengan masalah ini, terdapat lebih ratusan cara yang boleh digunakan untuk menceroboh komputer yang dijangkiti. Tiada jalan penyelesaian yang mudah dan bersepadu dalam mengatasi masalah ini.

Perlu sentiasa kemaskini Windows dan aplikasi-aplikasi komputer yang digunakan.


No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.