Thursday, December 30, 2010

Macam-Macam Ada: Pemacu Flash USB

Kini Pemacu Flash USB atau PenDrive menjadi alat digital yang sangat penting bagi menggantikan peranan disket dalam penyimpanan data.

Hingga kini, kapasitinya juga sudah bertambah sehingga 32 Gb dan harganya adalah pada tahap yang kompetitif. Sesiapa sahaja berupaya untuk memilikinya.

Selain daripada peranannya sebagai tempat penyimpanan data atau fail, terdapat juga perkara-perkara lain yang digunakan dengan PenDrive ini.

Kita akan bincangkan serba sedikit.

1. Pengunaan Aplikasi-Aplikasi Komputer.

Kita boleh menggunakan beberapa aplikasi komputer dengan melancarkannya daripada PenDrive. Antara aplikasi-aplikasinya adalah seperti anti-virus, pemproses kata, lembaran kerja dan lain-lain.

Antara programnya boleh dimuat turun secara percuma adalah PortableApps.

2. Melancarkan Sistem pengoperasian.

Dengan menggunakan PenDrive, sistem pengoperasian seperti Windows dan Linux boleh dilancarkan daripadanya. Untuk Linux dikenali sebagai Puppy Linux dan windows, Windows XP dan Windows 7.

Malah pemasangan sistem pengoperasian juga boleh menggunakan PenDrive ini.

3. Set Semula Kata Laluan.

Ini digunakan untuk sistem pengoperasian Windows Vista ke atas. Konfigurasi fail dimasukkan ke dalam PenDrive dan lancarkannya di komputer.

4. Alat Hubungan Tanpa Wayar.

Fail konfigurasi rangkaian dimasukkan ke dalam PenDrive dan lancarkan di Komputer. Ia hanya untuk Windows XP ke atas. Ia boleh berhubung dengan komputer atau peranti lain menerusi rangkaian ini.

5. Alat Bantuan Tingkatkan Prestasi Sistem Pengoperasian.

Ruang storan dalam PenDrive boleh dijana sebagai memori cache untuk sistem pengoperasian Windows Vista ke atas. ReadyBoost.

6. Pengurusan Data dan Fail

Bagi membolehkan data-data dan fail-fail dalam PenDrive tersebut diurus dengan baik dan lebih teratur, boleh menggunakan aplikasi-aplikasi komputer seperti Microsoft USB Flash Drive Manager di dalamnya.

7. Pemain MP3

Ia boleh digunakan sebagai pemain MP3 bersama-sama dengan komputer yang digunakan.

8. Perlindungan Penyimpanan Data.

Data dalam PenDrive boleh dilindungi dengan menggunakan aplikasi-aplikasi tertentu untuk fungsi kata laluan dan pengenkripsian seperti Rohos.

9. Tapak Pelancaran Aplikasi Web atau Laman Web.

Dengan menggunakan aplikasi seperti Server2Go, pelayan web dan aplikasi-aplikasi web boleh dilancarkan secara terus daripada USB PenDrive.

10. Kunci Komputer.

Ia juga boleh dijadikan sebagai kunci kepada komputer anda. PenDrive diperlukan untuk membuka dan menutup komputer seperti aplikasi Predator.


Semoga, ia dapat membantu tugasan kita semua.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.