Monday, December 6, 2010

Masalah Keselamatan Nol Wayar Rangkaian

Semoga Allah merahmati semuanya.

Nol wayar rangkaian ialah wireless network. Teknologi terkini yang kita pakai kecuali yang menggunakan talian mobil adalah wi-fi. Teknologi wi-fi mudah untuk kita dapat capaiannya di mana-mana seperti di kedai mamak, lapangan terbang, stesen bas dan lain-lain. Begitu juga di syarikat-syarikat swasta dan jabatan-jabatan kerajaan.

Ia menjadi pilihan untuk capaian rangkaian komputer yang seterusnya mencapai capaian internet yang disediakan oleh pihak tertentu. Ia mudah untuk dicapai daripada sesebuah komputer dan bersifat fleksibel tanpa memerlukan wayar sambungan.

Namun begitu, masalahnya ialah keselamatan capaian maklumat menerusi teknologi tanpa wayar ini atau nol wayar. Ini kerana kesemua maklumat-makumat seperti kata laluan, maklumat peribadi, maklumat akaun bank dan lain-lain yang dicapai menerusi internet menerusi rangkaian tanpa wayar ini akan berawangan di ruang udara. Sesiapa yang berupaya untuk mencapainya akan memperolehi maklumat-maklumat tersebut.

Bayangkan maklumat-maklumat perniagaan seperti kertas kerja, e-mel para eksekutif, transaksi jual beli, maklumat projek perniagaan dan lain-lain dengan mudah dicapai oleh seseorang yang tidak berkaitan menerusi teknologi tanpa wayar ini daripada luar organisasi atau dari sebuah bangunan atau pejabat di sebelas organisasi terbabit. Ini kerana teknologi tanpa wayar tidak dibatasi capaiannya dalam bentuk fizikal seperti teknologi berwayar.

PENYELESAIAN
--------------------------------

1. Gunakan teknik enkripsi yang kuat untuk capaian internet tanpa wayar menggunakan teknologi wi-fi dan lain -lain seperti WPK dan lain-lain.

2. Bagi penggunaan capaian secara jarak jauh menggunakan VPN untuk mengurus sesebuah web portal, gunakan kaedah pengesahan dan teknik enkripsi yang kuat.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.