Wednesday, December 15, 2010

WikiLeaks: Satu Bukti Internet itu Tidak Selamat

WikiLeaks: Bagaimana ini Boleh Terjadi ?
____________________________________

Dunia hari ini digemparkan oleh tragedi teknologi maklumat iaitu WikiLeaks. Segala jenis dokumen berstatus rahsia untuk seluruh kerajaan di dunia ini didedahkan melalui laman web WikiLeaks.

Bagaimana ia perolehi maklumat dan membuat sebaran yang kadang kala boleh menyebabkan berlakunya pergolakkan dalam masyarakat?

Jawapannya adalah Internet. Internet merupakan satu medium perkongsian yang sangat efektif dan fleksibel. Namun begitu, protokol komunikasi yang digunakan iaitu TCP/IP adalah tidak selamat. Buktinya kerajaan Amerika yang diketahui umum, begitu hebat sistem keselamatan IT-nya juga mudah dicerobohi.

Protokol TCP/IP yang mnggunakan IPv4 ini dijumpai secara ekseperimen dan sangat canggih untuk perkongsian maklumat. Ini terus digunakan dalam Internet tanpa menghiraukan aspek keselamatan yang diperlukan dalamnya.

Sebab itu, ada protokol keselamatan lain yang dibina untuk tampung kelemahan itu seperti DNSSec, IPSec, HTTPS dan lain-lain. Namun begitu lubang yang ditampal itu masih boleh ditembusi dengan kaedah tertentu. Penggunaan IPv6 dibangunkan dengan ciri-ciri keselamatan.

Moral daripada cerita ini adalah untuk orang awam seperti kita berhati-hati ketika melayari Internet. Pastikan anda tahu dan amalkan amalan keselamatan ketika melayari internet. Boleh rujuk di laman web CyberSecurity Malaysia untuk dapatkan maklumat dan nasihat.

Ini mungkin satu tragedi antara kebebasan perkongsian maklumat dengan ketelusan sesebuah negara dalam berkhidmat untuk rakyatnya.



No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.