Thursday, February 19, 2009

E-Kad : Jangan di Sangka Air yang Tenang Tiada Buaya


E-kad merupakan satu aplikasi Internet yang popular digunakan terutama untuk kita membuat pelbagai ucapan seperti selamat hari lahir, merdeka, aidil fitri dan segala hari keraian untuk sahabat-sahabat dan saudara-mara.

Namun, dewasa ini ia boleh digunakan oleh seseorang untuk membuat sesuatu yang tidak baik seperti pencerobohan siber dan sebagainya.

Jadi, sekiranya anda memperolehi sebarang e-kad yang tidak diketahui daripada sesiapa, berhati-hatilah, jangan dibuka dan terus buang sahaja.



Seperti hasil kajian yan dibuat oleh sebuah firma keselamatan IT Sophos didapati bahawa 82% pakar IT di syarikat-syarikat mengkategorikan E-Kad ini sebagai sesuatu yang boleh mendatangkan ancaman siber kepada persekitaran IT mereka. Jadi bagi kita yang di rumah, macam manalah gamoknya ya.

Jadi berhati-hatilah ketika menerima apa sahaja termasuk E-Kad dalam dunia siber. E-kad juga dijadikan alat untuk spam atau hoax. Di mana dalam E-kad tanpa disedari diselitkan malware untuk tujuan yang tidak baik. Jagalah weihhhhh ya.

SALAM MAULIDUR RASUL ... Semoga kita berusaha dan berupaya mencontohi akhlak mulia baginda....

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.