Friday, February 20, 2009

Permata Yang Hilang : Permata atau Kaca ?

Salam semua,

Di sini ingin dikongsikan bersama hasil idea atau perahan otak seseorang yang sangat berjasa kepada negara kita terutama dalam penubuhan Tabung Haji, ANGKASA dan sebagainya iaitu Prof. Diraja Ungku Aziz.

Kesemua penduduk Malaysia harus kenal beliau walaupun datang daripada pelbagai bangsa, agama atau fahaman politik kerana idea dan cetusan ideanya melampaui kesemua bidang termasuk politik, bangsa, agama dan masa.

Negara kita sangat ketandusan pakar-pakar seperti ini yang bukan sahaja mempunyai pandangan yang bernas tetapi hasilnya kelihatan nampak dan bermanfaat.Tidak seperti kebanyakkan ahli-ahli motivasi atau politik yang banyak tumbuh sepert cendawan selepas hujan (Perlu juga untuk menyedarkan orang ramai)tetapi praktikalitinya tiada atau pakar-pakar penyelidik yang mepunyai jutaan penulisan jurnal terpilih di peringkat antarabangsa tetapi tidak memberi manfaat kepada kesejahteraan masyarakat dan negara (Kena atas batang hidung sendiri).

Mungkin juga disebabkan oleh kurangnya pendedahan yang dibuat oleh pihak media. Sekiranya mengharapkan beliau seorang sahaja agak sukar untuk kita memacu ke arah negara maju pada tahun 2020. Semoga Allah memberi taufik dan hidayah kepada saya dan tuan-tuan semua agar dapat bermanfaat kepada masyarakat.

Dalam syarahannya yang bertajuk `The Quest For Success' di Pusat Konvenyen Kuala Lumpur (KLCC)anjuran Petronas dan Universiti Teknologi Petronas pada 12 Februari 2009, beliau telah menggariskan empat strategi utama untuk mencapat kejayaan. Ia adalah bersempena penganugerahan Anugerah Merdeka 2008 (Kategori Pendidikan dan Komuniti) kepada beliau pada tahun lepas.Perkara tersebut telah dicungkil oleh beliau daripada sembilan karya terbilang di peringkat dunia dan ada yang dihasilkan pada tahun 1532.


Gambar ini diipetik tanpa kebernaran daripada Berita Harian Online 13 Februari 2009


Antara karya tersebut adalah seperti `Fit For Life Not Fat For Life' hasil karya Harvey Diamond (2003), `Thinking Course' (Edward de Bono - 1982), `The Mind Map Book' (Tony Buzan - 1993), `Head First' (Tony Buzan - 2000), `The 36 Strategies of the Chinese: Adapting An Ancient Chinese Wisdom to the Business World' (Wee Chow Hou & Lan Luh Luh - 1988), `The Art of War' (Sun Xi - 1988), `The Prince on the Art of Power' (Niccolo Machiavelli - 1532), `Leader's Window' (J.D.W. Beck & N.M. Yeager - 1994) dan `Level 5 Leadership' (Jim Collins - HBR - 2001). Kesemuanya beliau sudah membacanya berulang kali.

Hasilnya adalah empat strategi untuk mencapai kejayaan seperti di bawah:-

1. Diet dan pemakanan yang sihat.
2. Alat atau cara untuk membangunkan pemikiran.
3. Pelbagai strategi mencapai kejayaan.
4. Kepemimpinan.


Berkenaa penggunaan Bahasa Inggeris dalam proses pengajaran dan pembelajaran, inilah komen beliau:-

Sementara itu pada sidang akhbar, beliau berkata, bahasa bukanlah isu dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah, sekali gus bahasa Inggeris tidak semestinya menjadi bahasa pengantar dua mata pelajaran itu.
"Dalam soal ini, apa yang penting ialah pelajar mesti diberi penguasaan kedua-dua bahasa Melayu dan bahasa Inggeris yang mantap,". Dipetik Tanpa kebernaran daripada Berita Harian Online 13 Februari 2009.

Apa yang dapat disimpulkan adalah masyarakat kita terlalu banyak memikirkan perkara-perkara yang remeh dan temeh dengan mangabaikan perkara-perkara yang lebih utama.

Seperti satu cerita yang telah disampaikan oleh seorang ustaz di Masjid Jamek Bandar Triang.

Pada zaman pemerintahan Islam selepas pemerintahan sahabat-sahabat nabi yang empat. Khalifah negara Islam ketika itu memanggil seorang sahabat nabi yang alim iaitu Ibnu Umar untuk meminta pendapat beliau berkenaan dengan sama ada darah seekor nyamuk boleh membatalkan wudhuk atau pun tidak.

Jawapan beliau, apalah difikirkan berkenaan dengan darah seekor nyamuk yang hanya sekelumit sahaja berbanding dengan darah umat Islam yang telah tumpah dengan banyaknya ketika perang di Padang Karbala termasuk cucu Rasulullah S.A.W yang tercinta. Kemudian Ibnu Umar bergegas meninggalkan khalifah tersebut dengan satu jawapan yang tersirat.

Dalam kehidupan kita ada perkara yang menjadi keutamaan dan sebaliknya. Semoga Allah memberi taufik dan hidayah kepada saya untuk mengatasi apa sahaja kelemahan diri ini. Agar dapat mencari betul-betul permata yang hilang dan bukannya kaca yang kelihatan seperti permata.

Hanya Allah S.W.T yang lebih maha mengetahui segala-galanya.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.