Tuesday, February 10, 2009

Permintaan Teknologi IT 2009 - SIRI I

Pada tahun 2009 ini, andaian di buat terdapat sembilan teknologi dalam IT akan menjadi bahan strategik untuk kebanyakkan syarikat-syarikat walau pun berlaku kegawatan ketika ini.

Teknologi-teknologi ini sudah ada pada tahun 2008 lagi tetapi pengembangan dari segi penggunannnya dan teknologinya dipercayai akan lebih pesat pada tahun 2009 ini.

Komunikasi Sekutuan atau Unified Communication

Kebanyakkan semua alat komunikasi seperti telefon termasuk sistem PBX akan cuba beralih arah dengan semunya akan berasaskan PC dan alamat IP. Segala jenis komunikasi seperti telefon, e-mel, mesej, SMS, forum dan sebagainya akan disatucapaikan menerusi komputer dengan rangkaian berasaskan alamat IP atau Internet.

Antara kelebihan penggunaan komunikasi sekutuan ini adalah meningkatkan kerjasasama, komunikasi dan produktiviti pekerja-pekerja dalaman atau tempat yang berjauhan dan mengurangkan kos organisasi secara keseluruhan dan untuk jangka masa yang panjang

Penghijauan IT atau Green IT

Kini, alam sekitar menjadi isu paling utama di dunia terutama isu pembuangan haba yang berlebihan yang menyebabkan pemanasan global dunia meningkat. Namun begitu ia perlukan kos tambahan yang lebih dalam mengimplementasikannya.

Walau bagaimana pun, penghijauan IT ini dapat mengurangkan kos perbelanjaan tenaga untuk menjalankan segala bentuk infrastruktur IT.

Bukan sahaja penggunaan Infrastruktur IT yang mesra alam yang banyak dikeluarkan oleh pihak-pihak pengeluar produk IT yang besar tetapi juga garis panduan dalam penjimatan penggunaan tenaga dan penjagaan alam sekitar agar tidak tercemar.

Kawalan Capaian Rangkaian atau Network Access Control atau NAC

Penggunaan NAC sebenarnya sudah menjadi isu IT dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan dijangkakan ia akan lebih teruja pada tahun 2009 ini.

Teknologi ini lahir daripada kajian yang dibuat dalam bidang dan kumpulan pengkomputeran percayaan atau Trusted Computing.

Dua syarikat gergasi iaitu Microsoft dan Cisco telah berbincang untuk piawaiannya dari segi arkitektur, pendekatan dan sebagainya.

Namun, tahun lepas beberapa syarikat pembekal tela berupaya menghasilkannya iaitu Cyamas Systems dan Lockdown Networks. Begitu juga Microsoft dengan produknya Vista dan Windows Server 2008 dengan NAP yang dikenali sebagai Network Access Protection dan seterusny Cisco dan Juniper Networks.

Pertanyaanya adalah dimana NAC ini akan diimplementasikan dan berapa banyak fungsi-fungsinya yang diperlukan? Sebelum ini ia hanya dipakai untuk mengawal capaian tetamu ke dalam rangkaian korporat.

Ia berupayan mengimbas peralatan pengguna dan mengenalpasti berlakunya jangkitan virus atau versi keselamatan terkini tidak dikemaskinikan. Dengan ini ia boleh memberikan satu kuarantin kepada peralatan atau PC tersebut daripada menggunakan rangkaian. Selain daripada itu, ia hanya membenarkan mesin yang bersih dan selamat sahaja, pengguna yang dibenarkan dan capaian setakat apa yang dibenarkan sahaja dalam rangkaian korporat.

Ini menyebabkan ia menjadi 'pisang panas' dalam merangka infrastruktur IT.

Teknologi 10 Gigabit Ethernet

Teknologi ini telah lama diperkenalkan pada awalan tahun 2000 tetapi kos untuk penggunaannya sangat tinggit berbanding pada tahun 2009 ini. Ia seperti penggunaan Switch pada peringkat awal dahulu berbanding penggunaan hub ketika itu.

Dengan kadar trafik yang tinggi dalam rangkaian disebabkan oleh capaian pelbagai aplikasi dan web, teknologi ini menjadi satu keperluan bukan sahaja digunakan sebagai aras tulang belakang tetapi juga untuk aras penyebaran dan capaian.

Penggunaan peralatan rangkaian yang berasaskan teknologi ini bukan sahaja dapat meningkatkan prestasi trafik tetapi juga dari aspek keselamatan, pengurusan rangkaian dan penggunaan alamat IPv6.

Teknologi Pengkomputeran Maya atau Virtualization

Teknologi pengkomputeran maya ini sudah banyak diimplementasikan pada tahunsebelumnya terutama untuk penggunaan komputer pelayan dan pusat simpanan data. Namun begitu, itu adalah perkembangan awal untuk ke arah pengkomputeran maya dalam komputer peribadi, aplikasi-aplikasi komputer dan pusat simpanan data dalam satu komputer pelayan fizikal.







No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.