Friday, January 6, 2012

Sembang ICT 48. : Keluarkan video daripada YouTube. Utusan Malaysia. 19 Disember 2011.

Diskusi ICT 50

Saya ingin mengeluarkan video daripada laman web YouTube yang telah saya post dalam akaun saya. Namun begitu, saya telah terlupa kata laluan dan e-melnya. Adakah cara untuk saya buang video tersebut daripada dilihat oleh pengguna internet yang lain?

Bunga Mawar.

Taman Universiti,

Skudai.

Pertamanya, saya menasihati para pengguna internet agar fikir terlebih dahulu dalam membuat sebarang tindakan di internet. Ini kerana segala data dan fail yang dimasukan ke dalam sesebuah laman web seperti di YouTube, Facebook dan sebagainya akan menjadi pegangan kepada pemilik laman-laman tersebut. Ia akan disimpan sebagai rujukan untuk masa hadapan sekiranya ada berlaku apa-apa masalah atau keperluan.

Kemasukan ke dalam akaun YouTube amat perlu untuk membuang video yang telah dimasukan. Sekiranya hilang kata laluan atau emel, boleh pergi ke alamat URL yang berikut, http://www.youtube.com/account_recovery untuk membuat pemulihan kembali akaun YouTube atau account recovery. Masukan kata nama atau login dalam borang yang disediakan dalam laman web tersebut sekiranya terlupa alamat e-mel yang digunakan. Seterusnya, ia akan memaparkan kata kunci atau hint untuk alamat e-mel yang digunakan dalam akaun YouTube.

Satu e-mel berkenaan dengan pemulihan kembali akaun YouTube akan dihantar ke e-mel tersebut. Seterusnya ikutlah panduan yang disediakan, langkah demi langkah untuk dapatkan semula akaun YouTube. Setelah selesai, buanglah video yang dikehendaki.

Sekiranya e-mel tersebut tidak boleh dicapai lagi, perlu dibuat pemulihan kembali akaun e-mel itu. Sekiranya, menggunakan akaun Google untuk akaun YouTube, boleh menggunakan pemulihan kembali e-mel tersebut menerusi laman web Google. Kebiasaannya, jika akaun Google yang digunakan dalam laman YouTube itu ditamatkan, segala perkhidmatan yang berkaitan termasuk video yang terdapat dalam akaun YouTube akan dibuang. Sekiranya kata laluan diubah dalam akaun Google, kata laluan untuk YouTube juga akan berubah.

Cara yang lain adalah dengan membuat laporan kerahsiaan data peribadi dalam laman YouTube berkenaan video yang telah dimuatturunkan. Proses ini akan mengambil masa yang lama kerana pihak YouTube perlu memastikan ia adalah betul. Borang tersebut boleh dicapai menerusi laman YouTube atau alamat URL yang berikutnya:-

http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hlrm=en&answer=142443

Sekiranya perlu, boleh juga menulis surat kepada pihak YouTube untuk mengeluarkan video tersebut dengan bukti yang kukuh berkenaan kepunyaan video dan akaun terbabit. Ini juga akan mengambil masa yang lama.

Akhir kata, fikir dahulu sebelum klik.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.