Friday, December 30, 2011

Sembang ICT 25. : Cara Elakan Data Hilang daripada Komputer. Utusan Malaysia. 11 Julai 2011.

Diskusi ICT 25

Apakah panduan untuk kita elakan data-data daripada komputer hilang?

Sekian, terima kasih.

Huey Ying, Mengkarak Stesen.

Apabila berlaku kehilangan data, ia memberi masalah kepada kita untuk melaksanakan sesuatu kerja atau tugasan. Jadi, untuk mengembalikan data yang rosak dan hilang memerlukan kepakaran yang tinggi dalam komputer dan kosnya sudah tentulah agak mahal.

Namun begitu, dapatan kembali data-data tersebut berkemungkinan tidak berjaya. Jadi, cara yang paling baik dan mudah untuk kita mengelakan daripada data-data hilang adalah melakukan salinan pendua kepada data-data tersebut.

Di sini, saya sertakan beberapa panduan dalam mengendalikan simpanan data yang baik dalam sesebuah komputer.

Jangan simpan data dalam pemacu yang sama dengan sistem pengoperasian Windows.

Ini adalah satu sebab mengapa kita mengadakan lebih daripada satu pemacu dalam cakera keras. Biasanya sistem pengoperasian Windows dipasangkan pada pemacu C. Jadi, pemacu D atau pemacu yang lain digunakan untuk simpanan data.

Secara lalai atau default apabila kita simpan satu fail yang menggunakan program pemproses kata, secara automatik ia akan di simpan di My Documents yang berada dalam pemacu C. Jadi, sekiranya berlaku masalah pada sistem Windows seperti serangan virus atau berlaku sistem fail yang rosak. Ia akan menyukarkan kita untuk mendapatkan kembali fail atau data yang berada dalam pemacu C atau fail-fail tersebut juga turut rosak atau hilang.

Di samping itu, anda juga boleh simpan data tersebut pada cakera keras yang lain.

Buat salinan pendua bagi data-data yang penting.

Ia boleh dilakukan dengan program Backup yang sedia ada dalam sistem pengoperasian Windows. Salinan pendua ini boleh dilakukan dengan menyimpannya ke dalam cakera keras, CD, DVD atau Pen Drive. Namun begitu apa yang penting adalah kekerapan ia dibuat iaitu mungkin sehari sekali atau seminggu sekali dan sebagainya.

Peralatan media yang dibuat simpanan salinan pendua data-data tadi boleh disimpan di dalam peti besi yang tahan api dan sebagainya. Itu sekiranya data-data tersebut sangat penting kepada kita.

Buat salinan fail cetakan.

Fail-fail atau data-data yang penting boleh dicetak dan disimpan ke dalam peti besi yang selamat dan tahan api. Sekiranya sistem komputer gagal berfungsi dan rosak, ia boleh digunakan sebagai bukti pembayaran dan sebagainya.

Akhir kata, perlu ada displin yang teratur dalam penyimpanan fail atau data yang penting. Laksanakan sistem salinan pendua sama ada secara digital atau cetakan bagi fail atau data yang penting tersebut. Fail atau Data yang hilang dan rosak agak sukar untuk dikembalikan dan ia memerlukan kos yang sangat tinggi.

Utusan Online

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.