Thursday, December 1, 2011

Sembang ICT 8: Laptop Tiba-Tiba Terpadam. Utusan Malaysia. 14 Mac 2011.

Saya ada satu soalan yang saya tidak tahu. kenapa komputer riba yang sedang digunakan tiba-tiba terpadam? Seolah-olah kita tekan sleep atau restart begitu la, apa masalahnya? Tolong encik terangkan.

Hud Abdullah

Bagi menjawab persoalan tuan, saya andaikan komputer tersebut tiada masalah dari segi perkakasan. Sebenarnya, untuk membuat trouble shoot masalah komputer ini, ia memerlukan pemerhatian dengan lebih terperinci terhadap masalah yang dihadapi. Ini kerana kadang kala simptom-simptom yang timbul adalah sama tetapi punca masalahnya mungkin berbeza.

Ia kelihatan seolah-olah komputer riba anda berada dalam keadaan mod Hibernate atau Sleep apabila komputer riba anda tidak aktif untuk satu jangka masa tertentu. Sila lihat konfigurasi pengurusan tenaganya dalam komputer.

Konfigurasi atau programnya mungkin agak berbeza sedikit di antara satu komputer dengan komputer riba yang lain bergantung kepada jenis sistem pengoperasian, model komputer riba atau perisian yang digunakan.

Dengan itu, saudara cuba cari program atau perisian yang digunakan untuk mengurus penggunaan tenaga atau power.

Secara umumnya ia boleh dilihat di bahagian Control Panel dalam Windows. Di mana, sila pilih pilihan System and Maintenance dan pilih Power Option. Kadang kala Power Option sudah sedia ada di dalam Control Panel.

Pada bahagian Power Schema nanti ada beberapa pilihan seperti Turn Off Display atau Turn Off Monitor, Turn Off Hard Disk dan System Standby. Seterusnya pilih nilai untuk kesemua pilihan tersebut kepada NEVER. Akhir sekali, jangan lupa simpan perubahan konfigurasi yang telah dibuat tersebut.

Ini kerana pada konfigurasi di bahagian ini, komputer anda akan berada dalam mod Hibernate atau Sleep sekiranya ia tidak aktif dalam jangka masa tertentu atau menekan butang tertentu atau menutup secara fizikal komputer riba tersebut.

Sila lihat manual pengguna komputer riba anda untuk bagi mengendalikan konfigurasi program pengurusan tenaga bagi komputer riba tersebut.

Terima kasih.

2. Apakah yang dikatakan sebagai sidejacking dalam keselamatan teknologi maklumat?

Sidejacking merupakan satu cara bagi memintas trafik rangkaian daripada komputer yang lain dengan mencuri maklumat pengenalan komputer tersebut dalam persekitaran rangkaian TCP/ IP. Ia merupakan satu cara yang popular digunakan untuk memecah sistem keselamatan rangkaian komputer yang wujud dalam persekitaran rangkaian Internet awam atau teknologi Wi-fi.


Ia tidak mencuri maklumat dengan mendapatkan kata laluan daripada komputer lain secara langsung. Ia sekadar menggunakan Session ID dan Cookies yang ada pada komputer lain dalam rangkaian Internet di sepanjang pihak penggodam melakukan proses sidejacking ini.


Ini juga merupakan salah satu cara yang popular digunakan untuk menggodam sesetengah akaun Facebook terutama pengguna Facbook yang menggunakan sambungan Internet tanpa wayar percuma seperti teknologi Wi-fi. Dengan itu, pastikan sambungan ke facebook anda di enkrip dengan melihat pada alamat URL dimulai dengan https:// ketika anda menggunakan akaun Facebook.


Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.