Monday, December 24, 2012

Sembang ICT 67: Masalah emel pada akaun Facebook. Utusan Malaysia. 2 April 2012.

Diskusi ICT 63




Salam. Pada tiga hari yang lepas, saya deactivate akaun Facebook milik saya. Kemudian beberapa hari selepas itu, saya cuba memasuki semula akaun Facebook tersebut tetapi tidak berjaya. Ia keluar ralat mengatakan incorrect email. Padahal emel tersebut adalah emel yang sama digunakan sebelum ini.





Shah, KL.



Wassalam. Pertamanya, tuan perlu pastikan sama ada akaun tersebut dinyahaktifkan, deactivate atau akaun tersebut dibuang secara kekal, permanently delete. Sekiranya akaun tersebut dinyahaktifkan, normalnya akaun tersebut boleh dimasuk semula dengan menggunakan login atau alamat emel bersama dengan kata laluan yang digunakan sebelum ini.



Jadi, sekiranya ia mengeluarkan ralat incorrect email, pastikan alamat e-mel yang dimasukan itu pasti sama dengan alamat e-mel yang digunakan sebelum ini. Cuba klik pada menu atau butang Forgot Password untuk dapatkan kembali kata laluan baru di e-mel yang didaftarkan.



Sekiranya masih tidak berjaya, berkemungkinan besar akaun Facebook tersebut telah dicerobohi dan dikompromi oleh pihak yang tidak bertanggung jawab. Pihak berkenaan berkemungkinan besar telah menukar alamat e-mel atau login bagi akaun Facebook tersebut. Jadi, sila buat laporan berkenaan dengan akaun anda telah dicerobohi oleh seseorang kepada pihak Facebook.



Sila ke alamat URL Facebook yang berikut untuk dapatkan maklumat yang lebih lanjut.



https://www.facebook.com/help/?page=214512881928339



Di ruangan Sembang ICT ini, juga telah dibincangkan banyak isu dan masalah berkaitan dengan penggunaan aplikasi Facebook ini. Jadi, boleh melihat kembali artikel-artikel yang lepas dalam akhbar Utusan atau Utusan Online atau di laman blog http://universitimengkarakk.blogspot.com.



Pastikan aplikasi Facebook digunakan dengan selamat dan betul. Sila aktifkan fungsi keselamatan yang ada pada aplikasi Facebook sebelum ia digunakan. Gunakan kata laluan yang kuat dan kental pada akaun Facebook yang digunakan. Sila elak klik atau muat turun sesuatu yang mencurigakan ketika sedang menggunakan aplikasi Facebook ini. Jangan menggunakan kata laluan yang sama bagi setiap akaun laman web yang dimiliki.





No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.