Monday, December 24, 2012

Sembang ICT 82: Cara atasi masalah aktifkan Windows. Utusan Malaysia. 27 Ogos 2012.

Diskusi ICT 83




Salam,



Saya mempunyai masalah di mana semasa dalam proses log in, saya akan di suruh untuk mengaktifkan window.

Soalan saya ialah bagaimanakah ia terjadi dan cara untuk removekannya. TQ.





Emily chin

Tuaran, sabah



Ini merupakan satu program komputer yang dikenali sebagai Windows Activation. Ia digunakan oleh pihak Microsoft untuk mengesahkan salinan sistem Windows dalam sesebuah komputer tersebut adalah tulen dan memenuhi syarat penggunaan. Windows Activation ini berupaya untuk mengenal pasti penggunaan satu sistem Windows yang berlesen ke atas banyak komputer tertakluk kepada terma perjanjian lesen sistem Windows yang dilanggani. Salinan sistem Windows yang diaktifkan akan membenarkan pengguna menggunakan banyak fungsi-fungsi yang terdapat di dalamnya.



Pihak Microsoft memerlukan pengaktifan sistem Windows ini dalam masa 30 hari selepas ia dipasangkan pada sesebuah komputer. Terdapat dua cara untuk mengaktifkannya iaitu sama ada secara atas talian yang memerlukan talian internet atau dengan membuat panggilan telefon.



Sekiranya ia tidak diaktifkan, sistem Windows itu masih boleh digunakan tetapi akan ada beberapa fungsi atau aplikasi yang terdapat di dalamnya tidak dapat digunakan. Proses pengaktifan ini memerlukan kemasukan Windows Product Key atau seperti nombor pin yang disertakan semasa pembelian sistem Windows yang tulen.



Masalah lain adalah ketika proses masuk ke dalam Windows akan ada sentiasa satu tetingkap amaran dan lain-lain. Oleh itu, sila tekan butang Ctrl, Alt dan Delete secara serentak. Seterusnya tetingkap program Task Manager akan keluar, pilih tab Process dan cari fail wgatray.exe. Klik kanan pada fail tersebut dan klik pilihan End Process.



Seterusnya, but semula komputer dan pilih untuk masuk ke mod selamat. Cari fail wgatray.exe dalam Windows. Biasa berada dalam C:\Windows\System32\dlcache. Buang fail tersebut. Kemudian, pergi ke butang Start>Run , taip regedit dan tekan butang Enter.



Dalam priogram Registry Editor, klik pada panel sebelah kiri, HKEY_LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Microsoft > Windows NT > CurrentVersion > Winlogon > Notify. Seterusnya, klik kanan pada WgaLogon dan klik Delete. Kosongkan Recycle Bin dan but semula komputer.



Seterusnya sila hubungi pihak Microsoft untuk kendalikan masalah yang berhubung dengan pengaktifan sistem Windows yang dibeli. Sila layari laman web yang berikut untuk maklumat lanjut, http://support.microsoft.com/kb/326851/en-us .







No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.