Monday, December 24, 2012

Sembang ICT 80: Cara jual laptop terpakai. Utusan Malaysia. 30 Julai 2012.

Diskusi ICT 79




Saya mempunyai sebuah Laptop lama. Saya terfikir untuk menjualnya sama ada sebagai Laptop terpakai atau dikitar semula. Apakah langkah yang perlu diambil terhadap Laptop tersebut sebelum saya menjualnya?



Man, Jengka.



Terima kasih tuan. Sekiranya boleh, elakan membuang Laptop atau komputer riba atau komputer lama secara biasa kerana ia akan mencemar alam sekitar. Cara yang tuan cadangkan amat baik iaitu digunakan semula sama ada secara keseluruhan atau komponen-komponen yang terdapat di dalamnya. Komponen-komponen komputer itu dibina dengan mineral-mineral yang berharga terutama mineral emas. Jadi, fikir dahulu sebelum buang.



Emas lain dalam komputer lama yang perlu ditangani dengan baik adalah data dan maklumat. Di sini, dibincangkan beberapa langkah yang wajar diambil untuk menangani isu tersebut.



1. Buat salinan pendua atau back up segala data peribadi yang berada dalam komputer lama. Ia boleh digunakan dengan pelbagai storan media seperti cakera keras luaran, DVD, aplikasi awanan dan lain-lain. Boleh juga dibuat beberapa salinan.



2. Simpan cakera keras (Hard Disk) komputer lama atau gunakan perisian seperti disk wipe utility untuk hapuskan segala data yang berada di dalamnya secara kekal. Ini kerana cakera keras mengandungi banyak data peribadi seperti nombor akaun bank, kata laluan, gambar keluaga dan sebagainya. Data yang dibuang secara biasa dalam sistem Windows sebenarnya masih wujud dalam cakera keras dan ia boleh dikembalikan dengan menggunakan perisian pemulihan semula atau recovery tool.



Bukan setakat buang fail secara biasa malah format secara biasa ke atas cakera keras juga tidak akan menghilangkan segala data yang berada dalamya.



3. Pastikan tiada sebarang cakera optikal seperti CD, CD-R, CRW, DVD dan sebagainya dalam tempat simpanan komputer lama. Begitu juga dengan cakera storan USB. Keluarkan semuanya terlebih dahulu daripada komputer lama.



Itulah perkara yang perlu dibuat untuk melindungi segala data yang berada dalam sebuah komputer lama. Saya mengatakan ia emas kerana harga yang sangat mahal perlu dibayar untuk mendapatkannya semula. Mungkin lebih mahal daripada harga segram emas atau lebih daripada itu. Data peribadi yang jatuh kepada seseorang yang tidak bertanggung jawab akan dimanipulasikan untuk tujuan dan kepentingan peribadi individu tersebut. Jadi, fikir dan bertindak bijak sebelum menjual sesebuah komputer lama.



No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.