Monday, December 31, 2012

Sembang ICT 89: Pasang Windows 16 bit ke 32 bit . Utusan Malaysia. 26 November 2012.

Diskusi ICT 90

Adakah boleh untuk memasang satu program komputer 16 bit ke dalam sebuah komputer Windows 32 bit?
Terima kasih.

Ben, Kuala Rompin.



Sebelum menjawab persoalan tersebut, perlu difahami bahawa 16, 32 atau 64 bit adalah cara pengendalian sesuatu maklumat oleh pemproses atau CPU bagi sesebuah komputer. Ia boleh diibaratkan seperti sebuah lebuh raya yang mempunyai 16, 32 atau 64 lorong. Jadi, semakin besar bilangan bitnya semakin besar jumlah maklumat yang boleh diproses dan semakin pantas sesuatu maklumat itu diproses.

Seterusnya berkenaan soalan tersebut, secara umumnya mana-mana program komputer yang dibangunkan dalam persekitaran komputer 16 bit boleh digunakan dalam persekitaran komputer 32 bit kecuali program-program komputer tertentu seperti perisian anti-virus dan perisian pemacu perkakasan. Begitu juga program komputer yang berasaskan 32 bit dengan persekitaran komputer 64 bit.

Namun begitu, program komputer 16 bit tidak boleh digunakan dalam komputer 32 bit, program komputer 32 bit tidak boleh digunakan dalam komputer 64 bit dan sudah tentu program komputer 16 bit tidak boleh digunakan dalam komputer 64 bit. Ini adalah gambarannya secara umum.

Namun begitu, tidak semua program komputer 16 bit boleh beroperasi dalam komputer 32 bit dan seterusnya. Dalam Windows, klik kanan pada fail pemasangan program komputer tersebut dan pilih Properties dan seterusnya pilih tab Compability. Fungsi Compabality ini, memberi program komputer tersebut dilarikan dalam mod versi sistem Window yang lama dengan konfigurasi tertentu.

Di samping itu, boleh memasang sistem Windows versi lama ke dalam sistem Windows baru dengan menggunakan aplikasi pemayaan seperti VMWare, Virtual Desktop dan lain-lain. Seterusnya pasang dan larikan program komputer 16 bit tersebut kepada sistem Windows versi lama 16 bit yang sesuai.


No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.