Monday, December 24, 2012

Sembang ICT 73: Masalah salin dan tampal. Utusan Malaysia. 28 Mei 2012.

Diskusi ICT 72




Assalamualaikum.

Tuan,

Saya mempunyai masalah apabila membuat 'copy' dan 'paste' untuk tulisan jawi daripada laman sesawang ke komputer yang digunakan. Maksud saya tulisan jawi yang disalin dan disimpan dalam Microsoft Office Word 2007 tidak merakamkan tulisan jawi yang betul, yakni huruf-hurufnya tidak bersambung dan bacaannya pula bermula dari sisi kiri dan bukannya dari sisi kanan. Kenapa dan bagaimanakah untuk mengatasi permasalahan saya ini? Mohon penjelasan pihak tuan.



Awangsoh

Kampung Benom, Temerloh



Wa’alaikumussalam. Perkara ini sepatutnya perlu diteliti dengan lebih baik kerana ia mungkin disebabkan oleh pelbagai perkara. Apa yang saya boleh kongsi adalah ia mungkin disebabkan oleh format perisian Microsoft Office Word 2007 membaca tulisan jawi yang disalin ke dalam format simbol yang diambil dalam mana-mana format penulisan dalam Word. Jadi, ini menyebabkan paparan tulisan jawi dalam perisian Microsoft Office Word 2007 menjadi tidak menentu dari segi susun atur huruf, susunan penulisan ayatnya dan paparan huruf yang sepatutnya.



Jadi, cadangan saya, aktifkan penggunaan huruf arab dalam Microsoft Office Word 2007. Klik START > PROGRAMS > MICROSOFT OFFICE > MICROSOFT OFFICE TOOLS > MICROSOFT OFFICE 2007 LANGUAGE. Seterusnya pada tab ENABLED LANGUAGE, dalam kotak di sisi kanan, ENABLES LANGUAGES , klik ARABIC dan tekan butang REMOVE. Klik OK dan RESTART komputer.



Namun begitu, tulisan arab ini perlu diaktifkan di persekitaran Windows. Caranya adalah seperti berikut:-



Window 7:

Klik Start menu > Search intl.cpl dan enter.



Window XP:

Klik Control Panel > Regional and Language Options> Languages > Details > Text Service and Input Language> . Pada tab Setting, klik butang Add dan tandakan pada ruangan Keyboard sekiranya perlu dan klik OK dan Apply.



Pergi ke tab "Keyboard and Languages"

Install language Arabic

Change keyboard anda dari English(United State) ke Arabic.



Bagi huruf-huruf jawi yang tiada dalam tulisan arab boleh digunakan fungsi simbol yang sedia ada. Kesimpulannya tulisan arab tersebut perlu diaktif dan dikonfigur ke dalam sistem komputer Windows atau perisian yang perlu seperti Microsoft Office Word 2007.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.