Monday, December 24, 2012

Sembang ICT 68: iPhone kena godam. Utusan Malaysia. 23 April 2012.

Diskusi ICT 67




Bagaimanakah cara untuk mengelakan iPhone saya daripada perbuatan hacking?



Neno, KL



Telefon pintar iPhone mengunakan sistem pengoperasian iOS. Pada sekitar Julai 2011, sebuah firma keselamatan teknologi maklumat daripada Jerman berupaya mengesani kelemahan keselamatan yang terdapat dalam sistem iOS yang membolehkan ia dimanipulasi oleh pihak penggodam komputer.



Penggunaan telefon pintar ini yang semakin hari mendapat sambutan hangat di pasaran memungkinkan ia menjadi subjek kegemaran bagi para penggodam komputer. Pencegahan itu lebih baik daripada mengubati. Jadi, di sini disertakan beberapa langkah pencegahan yang boleh diambil untuk keselamatan para pengguna telefon pintar iPhone.



1. Penggunaan iPhone Password Lock – Kunci telefon iPhone anda dengan kata laluan yang kental dan selamat. Boleh juga ditambah dengan elemen pemasa dan sebagainya.



2. Pengunaan perkhidmatan lokaliti – Perkhimatan lokaliti atau GPS yang terdapat dalam telefon iPhone merupakan antara perkhidmatan GPS yang terbaik. Tutup fungsi GPS sekiranya tidak perlu kerana ia boleh mengundang pencerobohan oleh pihak penggodam. Lokasi dan laluan anda juga berupaya dikesani oleh mereka ini.



3. Penggunaan perkhimatan Wi-Fi – Tutup fungsi Wi-Fi dalam telefon iPhone sekiranya tidak digunakan. Pastikan penggunaan perkhidmatan Wi-Fi ini selamat kerana ia merupakan laluan popular digunakan oleh penggodam komputer untuk masuk ke dalam iPhone anda.



4. Sambungan SSL – Sentiasa menggunakan sambungan SSL ketika mengunakan internet dan pelayar web Safari dalam telefon iPhone kerana ia akan mengenkrip sambungan tersebut. Status enkripsi ini boleh dilihat pada skrin telefon iPhone ketika melayari internet.



5. Penggunaan SSL dalam e-mel – Pastikan penggunaan e-mel dalam telefon iPhone menggunakan sambungan SSL untuk keselamatan. Ini kerana e-mel juga merupakan satu tempat yang popular dimanipulasikan oleh penggodam untuk menceroboh masuk ke dalam sesebuah telefon iPhone.



6. Penggunaan pelayar web Safari dengan selamat – Konfigurasi yang betul, selamat dan dikemas kini perlu dibuat pada pelayar web Safari ini.





7. Buat salinan pendua kandungan telefon iPhone – Buat salinan pendua sekerap mungkin bagi data yang terdapat dalam telefon iPhone. Ia boleh dilakukan ketika telefon iPhone anda disambung ke iTunes atau menggunakan apa-apa aplikasi komputer yang sesuai. Bagi data yang berada dalam kad SIM berkemungkinan boleh diperolehi semula daripada pihak pembekal perkhidmatan sekiranya berlaku perkara-perkara yang tidak diingini. Namun begitu pakej perkhidmatan langganan ini perlu disemak kembali sama ada ia disediakan atau tidak oleh pihak pembekal perkhidmatan.



8. Penggunaan aplikasi iPhone Apps Store dengan selamat – Sila buat semakan terhadap parameter keselamatan pada konfigurasi akaun aplikasi Apps Store anda.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.