Monday, December 24, 2012

Sembang ICT 87: Memuat turun video daripada Youtube. Utusan Malaysia. 5 November 2012.

Diskusi ICT 89




Bagaimanakah untuk memuat turun video daripada laman web YouTube?



Terima kasih.

Pacat, Semporna.



Terima kasih. Pertamanya yang perlu diketahui adalah pihak YouTube hanya membenarkan para pelawat laman web mereka melihat dan menonton video di laman web YouTube sahaja. Jadi, bagi memuat turun video tersebut, ia memerlukan aplikasi komputer tertentu sama ada ia aplikasi berasaskan web, program komputer atau aplikasi tampalan bagi pelayar web.



Terdapat beberapa laman web yang menyediakan perkhidmatan memuat turun video daripada laman web video seperti laman web YouTube. Antaranya adalah seperti di http://www.savevid.com, http://www.keepvid.com dan lain-lain. Buka video yang dikehendaki di laman web YouTube. Salin alamat URL video tersebut ke laman web kedua seperti di laman web Savevid. Klik butang untuk memuat turun video di laman web tersebut. Seterusnya, boleh disimpan fail video yang dikehendaki ke dalam komputer.



Seterusnya, terdapat beberapa perisian komputer yang boleh digunakan untuk memuat turun video daripada laman web YouTube seperti YouTube Downloader HD yang boleh didapati di alamat URL, http://www.youtubedownloaderhd.com. Setelah memasang perisian tersebut, buka dan salin alamat URL video daripada YouTube dan klik butang untuk muat turun. Ada juga perisian komputer yang akan memaparkan ikon muat turun pada video di laman web YouTube seperti perisian Real Downloader yang boleh dimuat turun di alamat URL, http://www.real.com/realdownloader.



Selain daripada itu, terdapat aplikasi tampalan atau adds-on program yang digunakan pada perisian pelayar web tertentu seperti Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera dan lain-lain untuk memuat turun video daripada laman web YouTube. Contohnya bagi pelayar web Mozilla Firefox, ada aplikasi DownloadHelper Extension yang boleh didapati di URL, http://www.downloadhelper.net.



Video yang dibaca pada sesebuah laman web dengan sambungan internet seperti YouTube dikenali sebagai video streaming. Ia akan meyimpan keseluruhan fail video tersebut dalam bahagian tertentu di sistem pengoperasian seperti Windows secara sementara ketika ia dibaca. Bahagian ini dikenali sebagai Cache atau Temp. Ia agak sukar untuk mencari fail video tersebut di dalamnya kerana ia menggunakan nama tertentu.



Perkara yang paling penting sebelum muat turun apa sahaja aplikasi atau fail, pastikan perisian keselamatan seperti perisian anti-virus dan sistem Windows sudah dikemaskini programnya. Seterusnya, imbas terlebih dahulu fail atau aplikasi dengan perisian anti-virus yang sudah dikemas kini. Ini bertujuan untuk memastikan aplikasi atau fail tersebut bebas daripada virus komputer. Selamat berjaya.

No comments:

Post a Comment

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.