Monday, December 24, 2012

Sembang ICT 65: Muat naik video ke Youtube. Utusan Malaysia. 27 Februari 2012.

Diskusi ICT 59




Bagaimanakah cara untuk saya upload video ke dalam web YouTube?



Alieya Natasha, Setiawangsa.



Sebelum memuat naik sesuatu video atau upload ke sebuah laman web atau di internet, pastikan difikirkan terlebih dahulu kesan-kesannya. Pastikan video tersebut tidak mempunyai ciri-ciri yang menyalahi undang-undang dan tidak berakhlak seperti pornografi, jenayah, fitnah, hak milik orang lain, isu privasi dan sebagainya.



Perlu diingat bahawa laman web seperti YouTube dan lain-lain yang menyediakan kemudahan untuk simpanan dan melihat video secara percuma tetapi pengguna perlu membayar dengan maklumat peribadi mereka ketika pendaftaran. Kemudahan yang disediakan ini perlu digunakan secara baik terutama untuk tujuan pembelajaran, hebahan yang baik, menyampaikan kebenaran, pengiklanan dan sebagainya.



Seterusnya adalah cara-cara bagaimana untuk memuat naik sesuatu video ke laman web YouTube.



1. Pertama sekali, perlu pergi ke alamat laman web di http://www.youtube.com. Seterusnya, klik pada menu Sign In dan masukan kata nama atau login dan kata laluan untuk akaun Google. Sekiranya tiada, klik pada menu Create Account dan mendaftar terlebih dahulu untuk akaun Google. Bagi melihat video yang sedia ada di laman web YouTube, tidak perlu mendaftar memadai mencari video tersebut dan melihatnya secara terus.



2. Seterusnya, sila klik butang Upload. Sekali lagi pendaftaran perlu dibuat untuk memuat naik video ke dalam web YouTube. Masukan kata nama dan maklumat-maklumat yang diperlukan. Di sini anda boleh tandakan pilihan Let others find my channel on YouTube if they have my email address sekiranya membenarkan video tersebut dicari menggunakan alamat e-mel yang didaftarkan.



3. Setelah pendaftaran saluran dibuat, ada tiga cara untuk memuat naik video ke saluran yang telah didaftarkan di laman web YouTube iaitu butang Select file from your computer, Upload multiple files dan Record from webcam. Klik pada butang yang sesuai dan pilih fail video yang hendak dinaikturunkan.



4. Setelah fail video tersebut dipilih daripada sunbernya, masukan tajuk, label, maklumat, tahap privasi, tag, kategori dan jenis lesen. Kemudian, klik pada butang Save Changes.



5. Bagi pilihan Privacy, ada tiga pilihan iaitu Public, Unlisted dan Private. Pilihan Public, video tersebut boleh dilihat oleh sesiapa sahaja. Pilihan Unlisted, video tersebut boleh dilihat oleh sesiapa sahaja yang mempunyai alamat sambungannya. Pilihan Private, video tersebut boleh dilihat oleh pengguna yang dipilih oleh empunya video sahaja.



6. Bagi pilihan License, ada dua iaitu Standard YouTube License iaitu video itu adalah hak mutlak empunya video dan Creative Common Attribute License iaitu video tersebut boleh diedit, diedar dan sebagainya oleh sesiapa sahaja dengan syarat video tersebut dikreditkan nama empunyanya.



7. Seterusnya, video tersebut boleh diuruskan dengan pelbagai pilihan fungsi dengan mengklik butang Manage.



Fikir dahulu sebelum muat naik sebarang video. Gunakan kemudahan perkongsian video ini untuk kebaikan dan kebenaran.









1 comment:

  1. berbanyak terima kasih, satu perkongsian yang sangat bermanfaat..

    ReplyDelete

Harap menggunakan bahasa yang berbudi tinggi dan terima kasih di atas komen anda.